Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
.Aprószenteknek a bibliai hagyomány szerint Heródes által karácsony után, december 28-án lemészárolt két év alatti fiúgyermekeket nevezzük.
A korbácsolás rítusa pogány termékenységvarázslás és katartikus rítusok halvány emléke, amelyet az egyház úgy erősített meg, hogy a korbácsolásra használt vesszőt felvette szentelményei közé.
Az ilyen vessző vagy a belőle font korbács a betegséget hárította volna el az emberektől. 16. századi egyházi források említik a „vesszők megszentelését”, világi források pedig már a 15. századból tudósítanak a korbácsolás népi formáiról. 20. századi formái: az aprószentek napját megelőző estén, általában azonban aprószentek napján a legények vagy fiúgyermekek vesszőköteggel vagy vesszőből font korbáccsal gyengén megcsapkodják a lányokat, asszonyokat szerencsekívánó mondókák kíséretében:
Aprószentek, Dávid, Dávid! (Biharugra), Feje se fájjon, foga se fájjon! (Őriszentpéter), Kelléses ne legyen ez új esztendőben! (Kapuvár), Kelléses ne legyen a háta! (Dunaremete).
Ott, ahol a fiúgyermekek megkorbácsolása a szokás, ezt mondják:
Szófogadó, jó
légy,/Ha lenek küldenek, főnek menj,/Ha főnek küldenek, lenek
menj,/.../Egészséges légy, friss légy, keléses ne légy.(Zalaistvánd)
Az utóbbi évszázadban elsősorban a fiúgyermekek szokásává vált a vesszőzés (amelyet egyes vidékeken aprószentekelésnek, odoricsolásnak, suprikálásnak, csapulásnak stb. is neveznek). A vessző lehet termőág, fűzfavessző vagy korbács. Szerencsekívánó mondókáik kíséretében a ház minden tagját megveregetik. A meglátogatott házaknál adományt kapnak.
A
Csallóközben, Szigetközben a legényavatás kapcsolódik aprószentek
napjához. Itt a lányokat korbácsolták meg a legények, akik a közös
férfimulatságra szánt adományokon kívül még életkorjelző szalagokat is
kaptak a lányoktól. A szalagok a legénycímerre kerültek, és a lányok
gondoskodtak rendben tartásukról. Erdély egyes helységeiben aprószentek
napján a legényeknek a fonóban kellett – büntetés terhe mellett –
aludniuk.
Forrás: Magyar Néprajzi Lexikon
Háromszék
.Aprószenteknek a bibliai hagyomány szerint Heródes által karácsony után, december 28-án lemészárolt két év alatti fiúgyermekeket nevezzük.
A korbácsolás rítusa pogány termékenységvarázslás és katartikus rítusok halvány emléke, amelyet az egyház úgy erősített meg, hogy a korbácsolásra használt vesszőt felvette szentelményei közé.
Az ilyen vessző vagy a belőle font korbács a betegséget hárította volna el az emberektől. 16. századi egyházi források említik a „vesszők megszentelését”, világi források pedig már a 15. századból tudósítanak a korbácsolás népi formáiról. 20. századi formái: az aprószentek napját megelőző estén, általában azonban aprószentek napján a legények vagy fiúgyermekek vesszőköteggel vagy vesszőből font korbáccsal gyengén megcsapkodják a lányokat, asszonyokat szerencsekívánó mondókák kíséretében:
Aprószentek, Dávid, Dávid! (Biharugra), Feje se fájjon, foga se fájjon! (Őriszentpéter), Kelléses ne legyen ez új esztendőben! (Kapuvár), Kelléses ne legyen a háta! (Dunaremete).
Ott, ahol a fiúgyermekek megkorbácsolása a szokás, ezt mondják:
Szófogadó, jó
légy,/Ha lenek küldenek, főnek menj,/Ha főnek küldenek, lenek
menj,/.../Egészséges légy, friss légy, keléses ne légy.(Zalaistvánd)
Az utóbbi évszázadban elsősorban a fiúgyermekek szokásává vált a vesszőzés (amelyet egyes vidékeken aprószentekelésnek, odoricsolásnak, suprikálásnak, csapulásnak stb. is neveznek). A vessző lehet termőág, fűzfavessző vagy korbács. Szerencsekívánó mondókáik kíséretében a ház minden tagját megveregetik. A meglátogatott házaknál adományt kapnak.
A
Csallóközben, Szigetközben a legényavatás kapcsolódik aprószentek
napjához. Itt a lányokat korbácsolták meg a legények, akik a közös
férfimulatságra szánt adományokon kívül még életkorjelző szalagokat is
kaptak a lányoktól. A szalagok a legénycímerre kerültek, és a lányok
gondoskodtak rendben tartásukról. Erdély egyes helységeiben aprószentek
napján a legényeknek a fonóban kellett – büntetés terhe mellett –
aludniuk.
Forrás: Magyar Néprajzi Lexikon
Háromszék
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!