Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészkedjünk együtt közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kertészkedjünk együtt vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Jó kenyérnek azt tartjuk, mely domború, héja se nem igen lágy, se nem felette kemény; sárga vagy barna, de nem fekete égett; nincs elválva a bélétől; a béle szívós, és nem morzsolódik; ha bélét benyomják, ismét felduzzad magától; inkább apró sűrű, mint igen lyukacsos; jó ízű, s még több napok múlva sem savanyú; a tejet felissza, mint a spongya; ha fenekét megütik ököllel, az egész kenyér egyaránt megrendül.”
A mai írásban a kenyér hazai történetéről lesz szó: a hozzá
kapcsolódó hiedelmekről, szokásokról és a kenyérből készíthető
ételekről.
A kenyér történetéről szólva általában a lepényt szokás előzményként
említeni. A különféle kásából, pépből sütés révén nyert lepényeket
váltotta fel ugyanis a kenyér. Ehhez persze már több újításra is szükség
volt: megjelent a gabona, a kelesztés, a kovász, az élesztő, a kemence.
A kenyér igazi elterjedésére is várni kellett, eleinte a felsőbb
társadalmi rétegek éltek vele. Magyarország esetében például a 14.
századra teszik a kenyér szélesebb körű fogyasztását.
A kenyérhez számtalan hiedelem és szokás
fűződik, amik még a 20. században is elevenen éltek. Ezek legtöbbje
ráadásul igen gazdag múltra tekinthet vissza, hiszen a kenyér – mint
alapvető élelmiszer – már megjelenésekor megkülönböztetett figyelmet
élvezett. Fontos volt, hogy a kenyér valóban jó legyen, a kelesztés
sikerüljön. Ennek érdekében különféle rituálék jelentek meg és a
kenyérsütéshez így rontáshárító szokások és parancsok kapcsolódtak, amik
a jó kenyeret voltak hivatottak biztosítani.
Kialakultak például azok a napok, amikor hagyományosan szokás volt és
olyanok is, amikor egyenesen tilos a kenyérsütés. Magyar nyelvterületen
pénteken (főleg nagypénteken) volt tilos kenyeret sütni. A babona
szerint a pénteken sütött kenyér véres lesz, sír a kemencében, sőt, akár
kővé is válik. Ennek ellenére némely vidéken ez a szabály nem volt
érvényben, a nagypénteki kenyeret pedig gyógyításra, a vízbe esett
megkeresésére használták. A pénteken kívül keddenként (kedd asszonyának
hiedelme miatt), Luca és Borbála napján sem volt ajánlatos kenyeret
sütni. De nemcsak a sütés napját korlátozták. Se férfi, se menstruáló nő
nem süthetett egyes babonák szerint. Ahol nagyon komolyan vették ezeket
a szokásokat, ott még a kovászolást is titokban kellett végezni –
nehogy valaki rontással vagy szemmel veréssel tönkretegye. És ez még
csak a kezdet, hiszen még ha a megfelelő napot, a megfelelő személyt ki
is választottuk a sütésre, még akkor is számos mágikus eljárást kellett
elvégeznie annak, aki biztosra akart menni. Dagasztás után például
némelyek cuppogtak a kenyérnek, másutt pedig az egyes munkafázisokat
vagy tárgyakat különféle varázsigékkel, ráolvasással ösztönözték.
Nemcsak pogány rituálék voltak szokásban – a kovászolás, dagasztás,
sütés és a kenyérszelés előtti keresztvetés szintén általános volt.
Ezzel egy másik fontos szokáskörhöz jutottunk. A kenyérnek az egyházi
szimbolikában is fontos szerepe van. Ennek következményeként egész
Európában megfigyelhető a kenyeret övező tisztelet és az ehhez
kapcsolódó hagyományok. A kenyeret például tilos volt eldobni, ha
leesett a földre, felvételkor megcsókolták.
Emellett a kenyér más szimbolikus jelentésekkel is bírt. A termékenység,
bőség jelképeként pedig a termékenységvarázslások kedvelt eszköze lett.
A feleséget például kenyér alatt vezették be az új házba, hogy ezzel az
ifjú pár jólétét biztosítsák. Használták még a kenyeret emellett
például gyógyító célokra (kenyértörés a beteg feje felett; a kenyérmosó
víz megivása; kenyérrel való bedörzsölés), tűzvész és vihar
lecsendesítésére is.
A kása és a lepény után a
magyar konyhában is megjelent a kenyér. Eleinte a gazdagabb társadalmi
rétegek számára készült. A készítésre ezért külön specializálódtak:
pékek, a várban lakók, néhol pedig egész falvak foglalkoztak sütéssel.
1382-ben például Besztercebányán több pékmester is dolgozott, 1383-ban
pedig Privigye kizárólagos jogot kap arra, hogy egy mérföldön belül
kenyeret árulhasson. A 14. században jelentek meg a kenyér mellett a
zsemlék, kiflik, perecek, különféle péksütemények is. Később ezek
készítésére szintén specializálódtak az egyes mesterek, így külön műhely
foglalkozott csak perecek, cipók sütésével. Ennek ellenére az első
sütőcéhek csak később jelentek meg – a főuraknak ugyanis külön mestereik
voltak, a szegényebbek pedig természetbeni juttatásként kaptak
kenyeret, vagy maguknak sütötték, vagy nem is fogyasztottak kenyeret.
Bethlen Miklósnak például György nevű sütője készítette a kenyeret. A
főúri udvarokban egyébként külön sütőház állt rendelkezésre.
A 16. században a kenyeret előszeretettel használták a húsok mellé
felszolgált mártások sűrítésére. Ebben a században már a háztartási
felszerelések leltáraiban is találhatunk a kenyérkészítéshez használt
eszközöket és a néphitben is megjelentek az első kenyérrel kapcsolatos
varázslásról szóló jelenségek. Az ország középső és nyugati részein a
kenyér ekkor már mindennapi táplálék és főúri udvar lakóinak
élelmezéséhez is használják. A praebendások, vagyis akiknek
természetbeni juttatás járt a főúrtól, többek között cipót is kaptak.
Batthyány Ádám udvarában napi két cipó volt a fejadag. Ennyi járt
azoknak a nemeseknek is, akik a főúr szolgálatában álltak és azoknak a
munkásoknak is, akik személyzeti hierarchia legalján voltak. Teljes
egyenlőség mégsem volt, a cipó ugyanis, ha mennyiségben nem is, de
minőségben eltérő volt. Batthyány Ádáméknál három fajta cipót sütöttek. A
legjobb minőségű tisztán fehérkenyér volt. Eggyel rosszabb volt a rossz
minőségű alja-búzából készült lisztből vagy a rozzsal kever
búzalisztből sütött kenyér. A harmadik kategória a tisztán rozskenyér
volt. A legjobbat természetesen a főúr kapta, a második típusút az
inasok, deákok, konyhai dolgozók, zenészek kapták, a harmadik fajtából
pedig a cselédeknek adtak. Hasonló volt a rendszer Thököly Imre
udvarában is, de előfordult olyan is, ahol csak kétféle cipót sütöttek.
Olyan is előfordult, hogy a kenyeret ajándékba küldték, Thököly Imre
például a törököknek küldött fehérkenyeret, kalácsot, mézeskalácsot. Ő
egyébként odafigyelt a sütőmesterére: „Hogy eddig minden sütésben a sütő
magának annyi vakarékot szokott meghagyni, melyből nyolc cipó is
könnyen kitelik, ezen kívül pedig naponta két cipó jár, ilyen nagy
veszteség többé nem tűretik.”
Szintén a 17. századból származik a következő adat: az 1655-ös
országgyűlés idején a pozsonyi udvarban heti 260 kenyér és 12 000 zsemle
fogyott. Ekkoriban egyébként szokás volt a főúri udvarok kutyáinak is
külön kenyeret (természetesen nem ugyanolyant, mind a főuraknak)
készíteni.
A 18. század alföldi búzakenyere már Európa szerte híres. Ekkor már
fellendülnek a városi sütőcéhek is, Pozsonyban a század közepén már 39.
sütő volt. Ezeken a helyeken a kenyerek mellett kiflit, többféle zsemlét
készítettek. Ebben a században már az elkészült termékek súlyát is
szigorúan ellenőrizték – a szabvány zsemlénél 10–14, a cipónál 40–50
deka volt, a fehér kenyérnél egy, a barnánál másfél kiló körül volt.
A 19. században a malomipar és a sütőipar fejlődésével (új találmányok
jelentek meg) is tovább virágzott, és egyre nagyobb teret hódított.
Bár a sütőipar viszonylag hamar megjelent, sok családban a 20. században
is otthon sütötték a kenyeret – sőt, azóta újra egyre többet kapnak
kedvet ehhez. Természetesen ez is vidékenként eltérő jellegzetességeket
mutatott. Tájegységenként különbözött a felhasznált nyersanyag és a
készítés módja például. Kelet-Dunántúlon, az Alföldön és Erdély legtöbb
vidékén elsősorban búzalisztből készítették. A Dunántúl többi részén, a
Duna–Tisza közén, a Nyírségben, egyes északi és erdélyi területeken
rozslisztből, másutt pedig két liszt keverékéből sütöttek. A
Keleti-Kárpátokban használták még az árpát, az Alföld északi részein
pedig a kukoricát.. Somogyban rozs és kukorica keverékét. Nagy
általánosságban ezek voltak a fő tendenciák, de természetesen a liszt
kiegészítése – olykor szükségből – bárhol előfordulhatott: burgonyát
vagy más lisztfélét is szokás volt keverni a búzaliszt mellé. A kenyér
fűszerezése – a són kívül – viszont nagyon ritka volt. Kelesztésre
kovászt vagy élesztőt használták. A házi kenyerek általában 5-6 kilósak
voltak, tehát nem volt szükség arra, hogy hetente újat süssenek.
Ráadásul a kenyér népszerűsége is eltérő volt. Moldvában inkább a 20.
század második felében terjed el az otthoni sütés (előtte városban vagy
vásárban ettek kenyeret). Noha Erdélyben sütöttek és ettek kenyeret, nem
volt olyan népszerű étel, mint az ettől nyugatabbra eső területeken.
Készítés Magyarországon – receptek
És akkor jöjjenek a konkrét receptek!
Mivel időrendben haladok, elsőként nem a kenyér, hanem az abból készült
ételek receptjei jönnek - aki a kenyérlevesre kíváncsi, ide kattintson. A
16. századi Szakács Tudományban nemcsak sűrítésre, a mártás
gazdagítására ajánlják a kenyeret. Készülhet belőle torta is, tölthetjük
is és piríthatjuk is. Ezeket leginkább desszertként vagy reggeliként
tudom elképzelni, és valahol a felfújtak és a francia „pain perdu”
környékén kell rokonaikat keresnünk.
A következő ételt pinnatában (vasból készül edény) készítették, és alul
és felül is parázzsal melegítették azt. Nekünk könnyebb dolgunk van,
elég, ha az edényt betesszük a sütőbe.
„Kenyértorta: Az szép fejér czipót koczka módon szeld meg,
tikmonyból [tojásból], lisztből csinálj radóczot [itt: tészta] neki,
bűvön malosa szőlőt [mazsolát] forráz ki, tisztétsd meg azt is, hánd
köziben az radócnak [keverd a tésztához], az savát is megadjad [sózd
meg], ez koczka módon szelt czipót keverd az radóczban, az pinnatában
kevés vaj legyen, mind alól-felől szén legyen rajta, ereszd az
pinnatában az radóczos czipót, terétsd el benne szépen egyaránt. Erre
vigyáz, hogy mennél szebben lehet azt úgy süssed. Mikor megsül, s fel
akarod adni, tiszta táblára tegyed, szeletenként megszeldeld, s úgy
rakjad az tálban.”
A következő receptben a szilva adja az ízesítést. Ez lehet lekvár vagy
valamilyen krém is, ránk van bízva. Külön tetszik, hogy még a tálaláshoz
is ad tanácsot: keresztbe vágjuk fel az elkészült cipókat és cukorral
hintsük meg a tetejét. Hasonló recept egyébként még van a
szakácskönyvben, ott a cipót/kenyeret tejbe kell mártani a vajban való
kisütés előtt, és ha hurutos embernek készítjük, a tejbe sáfrányt is
kell tenni.
„Töltött czipó: Az szép fejér czipót hámozd meg, szeldeld
el szeletenként, de ne igen vékonyon, azokat az szelt czipókat kend be
mindkét oldalát az szilva töltelékkel. Az szilva annyi temérdek legyen
rajta, az mint az ostya bélest szokták megtölteni, ismét úgy rakd
összve, az mint elszeldelted egymástól, megczövekeld, hogy el ne hulljon
egymástól, radóczot olyant csinálj neki, az mineműt az körtvélyek
között megmondtam [lisztből, tojásból és borból]. Ezt az töltött czipót
ezzel az radóczczal megmártsad, s úgy rántsd meg vajban. Mikor
megrántódik, s fel akarod adni, szépen megmetéljed, de nem úgy, mint
azelőtt, hanem keresztül, s úgy rakd az tálban. Megfaragd nádmézzel.
[Cukrozd meg].”
Természetesen vannak még ilyen ételek ebben a szakácskönyvben, így
például a „trágyás kenyér”. Nem kell megijedni, a ma rendkívül
hatásvadásznak számító cím egy roppant egyszerű ételt jelöl. A trágya
ebben az esetben a mártás, ami egy mézes-gyömbéres bor. Ezzel kell
leönteni a karamellben megpirított cipót. Szerintem most is el lehet
készíteni bármelyik fenti receptet, kis bátorság és kísérletezőkedv kell
hozzá csak.
A 19. századi Rézi néni szakácskönyvéből való a következő leírás, ami
azért is érdekes, mert pontosan meghatározza azt is, hogy melyik
munkafolyamatnak mikor lássunk neki, és azt is el tudjuk ez alapján
képzelni, hogy milyen eszközök álltak a korabeli háziasszony
rendelkezésére:
„Szegedi házikenyér készítése: Legrendesebb a
kenyérsütés, ha kora reggel történik. Készítése a következő. Ha két
kenyeret akarunk sütni, előbb két marék komlót kell megáztatnunk egy
liter langyos vízben; ez már előtte való este történik, s a beáztatott
komlót letakarva félretesszük. Ekkor vegyünk elő egy sütőteknőt, melyet
tisztára ki kell törülgetni. Szitáljunk bele két kenyérhez körülbelül 12
kilogramm kenyérlisztet. A teknőt egy széklábra kell állítani a
konyhában a tűzhely közelében; lehet azon kívül a teknő alá és fölé
párnákat rakni, hogy a lisztet, illetőleg a kenyértésztát melegen
tartsa. Este kilenc óra táján csinálj kezeddel a lisztben egy gödröt,
öntsd bele az áztatott komló levét, lehet egy kis élesztőt is hozzá
keverni. Készítsd el egy e célra tartott falapátkával a kovászt. Takard
le, hogy lassan keljen. Reggel négy órakor már hozzá kell fogni a
dagasztáshoz. Keverj ekkor még bele vizet, két marék sót és addig
dagasztjuk, míg egész sima és hólyagos lesz. Ekkor be kell takarni, s
ezalatt a kemenczét kellőleg befűteni. A fűtés úgy eszközöltessék, hogy
mire a tészta megkelt, a kemencze is meleg legyen. Egy fél órával előbb a
tésztát ketté kell vágni, gömbölyűre gyúrni és szakajtókosárba tenni,
melybe előbb tiszta szakajtókendőt terítettél. Hagyd néhány perczig
kelni, aztán fordítsd sütőlapátra, s told a kemenczébe. Hagyd 1 ½, sőt,
ha nagy a kenyér, 2 óráig sülni, s ha kiveszed, mosd meg a felső héját,
hogy piros és fényes legyen.”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!